19 січня 2019 року набув чинності Закон України від18.12.2019року
№ 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є :
– систематичність діяння ;
– наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявністю);
– дії або бездіяльність кривдника , наслідком яких є заподіяння психічної або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника.
Передбачено обов’язок керівника закладу освіти вживати заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його світками або постраждали від булінгу .
№ | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
Інформаційно-профілактичні заходи | ||||
1 | Ознайомлення та вивчення законодавчих актів, нормативно-правової бази щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) | працівники ДНЗ, батьки | постійно | директор ЗДО |
2 | Обговорення питання протидії булінгу на загальних та групових батьківських зборах | батьки | вересень- жовтень | директор ЗДО |
3 | Виступ для педагогів «Булінг в ЗДО – міф чи реальність» | педагоги | листопад | директор вихователь |
4 | Круглий стіл для педагогів «Безпечний дитсадок. Маркери булінгу» | педагоги | грудень | директор вихователь |
5 | Інтерактивне заняття для персоналу закладу освіти «Протидія булінгу» | персонал закладу | січень | директор вихователь |
6 | Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Протидія булінгу в закладах освіти» | педагоги | лютий | директор вихователь |
7 | Виступ на семінарі-практикумі «Насильство в сім’ї – не злочин? Ламаємо стереотипи» | педагоги | березень | директор вихователь |
8 | Практикум «Розвиток емоційного інтелекту як передумова розвитку інноваційної особистості дошкільника» | педагоги | квітень | директор вихователь |
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Створення безпечного освітнього простору, позитивного мікроклімату та толерантності в міжособистісній взаємодії під час спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності | діти всіх вікових груп | впродовж року | вихователь |
2 | Перегляд мультфільмів «Жив собі чорний кіт», «Про пташок», «Вірте у любов, вірте у Різдво», «Курка, яка несла всяку всячину», «Гидке каченя» | діти всіх вікових груп | впродовж року | вихователь |
3 | Виставка малюнків «Моя сім’я», «Мій дитсадок», «Разом з друзями» | діти старшого дошкільного віку | квітень | вихователь |
4 | Читання літературних творів, обговорення проблемних ситуацій, дидактична гра «Оціни вчинок» | діти всіх вікових груп | впродовж року | вихователь |
5 | Інтегроване заняття для дітей середнього дошкільного віку «Ми дружні хлопці та дівчата» | діти середнього дошкільного віку | лютий | вихователь |
6 | Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Дитсадок друзів та подруг» | діти старшого дошкільного віку | березень | вихователь |
7 | Заняття для дітей старшого дошкільного віку «Кого можна назвати другом чи подругою» | діти старшого дошкільного віку | квітень | вихователь |
8 | Програма для дітей старшого дошкільного віку «Тиждень дружби і добра» (автор Сіроштан С.В.) | діти старшого дошкільного віку | травень | вихователь |
Співпраця з батьками | ||||
1 | Заняття з елементами тренінгу «Заохочення і покарання» | батьки | лютий | вихователь |
2 | Пам’ятки «Пять шляхів до серця дитини», «Психологічна атмосфера в сімї», папка-пересувка «Батькам про права дитини» | батьки | квітень | вихователь |
3 | Виступ у клубі сімейного спілкування «Збереження психічного здоров’я вашої дитини» | батьки | січень | вихователь |
4 | Методичні рекомендації для батьків щодо забезпечення емоційного розвитку дитини | батьки | березень | директор |
1.Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
2.Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
3.Здобувач освіти, який став свідком булінгу, зобов’язаний повідомити про це вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти .
4.Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
5.Керівникзакладу освіти має розглянути звернення.
6.Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
7.Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
8.Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
9.Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда -Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги.
Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освітиу письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освітимає розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини бул
Відтепер в Україні діятиме новий покращений проєкт з кібербезпеки BRAMA (БРАМА)
БРАМА - це синергія громадян, приватного та державного секторів у протидії дезінформації та незаконному контенту в інформаційному просторі.
Наші цілі:
Для блокування того чи іншого джерела необхідно надсилати скарги і чим більше буде скарг, тим більша вірогідність того, що джерело буде заблоковано. Саме із цією метою ми пропонуємо нашим користувачам стати частиною «BRAMA».
Що ми пропонуємо учасникам:
1. можливість повідомити про джерело неприйнятного контенту, для подальшого масового надсилання скарг спільнотою та подальшим блокуванням такого джерела;
2. допомогти заблокувати джерело неприйнятного контенту, шляхом долученості до масового надсилання скарг;
3. отримати поради щодо медіа та кіберграмотності;
4. бути поінформованим про небезпечні схеми шахрайств, які ширяться мережею;
5. бути обізнаним, щодо фейків, які просувають вороги у наш медіапростір.
Станом на січень 2024 року учасниками спільноти заблоковано понад 26 тисяч джерел поширення неприйнятного контенту. Як видно із статистики – роботи ще багато і ми потребуємо допомоги нових небайдужих і активних учасників.
Якщо ти не можеш донатити своїми силами або фінансами, то ти можеш донатити свій час!